Palau demanarà responsabilitats per la construcció del gasoducte

BaixMontseny.info - 27/07/12

El Ple de l'Ajuntament aprova una moció de la CUP instant al Ministeri d'Indústria i a Enagás a donar explicacions sobre l'impacte ambiental 

Un dels trams del gasoducte Martorell - Figueras Foto: Jordi Purtí

La sessió plenària celebrada aquest dijous a l'Ajuntament de Santa Maria de Palautordera va aprovar, entre d'altres qúestions, una moció presentada per la Candidatura d'Unitat Popular (CUP) a través de la qual s'insta al Ministeri d'Indústria i a la companyia Enagás a donar explicacions públiquessobre l’impacte ambiental i l’elevat cost econòmic que ha suposat la construcció del Gasoducte Martorell-Figueres que va ser autoritzat sense tenir les garanties necessàries d’interconnexió amb França. 

 La moció reclama que en el termini màxim d’un mes es constitueixi una comissió mixta de seguiment integrada per representants del Ministeri d'Indústria, Enagás, Generalitat de Catalunya, ajuntaments afectats, i dos representants d’entitats conservacionistes del Vallès com la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny i ADENC, amb l’objectiu d’avaluar la restauració ambiental del territori afectat. 

Un altre dels acords aprovats, amb el suport de l'equip de govern, reclama que el Ministeri i Enagas no recarreguin el cost d’aquest gasoducte sobre els pressupostos públics ni sobre els usuaris d’aquest recurs energètic, sinó sobre els responsables personals de l’aprovació d’un projecte interestatal que no disposa dels acords necessaris per la seva construcció.

DesGASte territorial

El gasoducto ha comportado grandes movimientos de tierras. adenc
Si seguimos sin preservar el escaso lujo verde que tenemos, pronto pasaremos de 'Com el Vallès no hi ha res' al tristísmo 'Del Vallès ja no en queda res'


Su construcción supone un desGASte territorial y una profunda fractura en los campos y bosques vallesanos. El gasoducto Martorell-Figueres, impulsado por la empresa estatal Enagás, cuyas obras cruzan buena parte del bosque de Can Deu de Sabadell, el río Ripoll y otros puntos verdes de ambas comarcas, han quedado paradas indefinidamente en Hostalric (Girona) y no continúan hasta Francia, como estaba previsto. Así lo anunció el ministerio de Industria el pasado mayo, tras reconocer que las obras se frenaban por la decisión del Gobierno francés de no conectar las partes gala y española de la infraestructura. Después de más de medio año de construcción, el objetivo inicial ha hecho aguas y ha dejado un rastro de campos despanzurrados, miles de árboles cortados, torrentes y rieras afectados.

El gasoducto fue impulsado por los entonces ministros de Industria José Montilla y Joan Clos y es el tramo catalán del proyecto Midcat, diseñado para unir la red gasista española con la red francesa en la localidad de Barbairan, a 120 km de la frontera. Un tramo francés, sin embargo, que nunca estuvo aprobado, hasta el punto que el anterior gobierno de Sarkozy desestimó la construcción entre Figueres y Barbairan y optó por interconectar su red con la de la península a través del gasoducto Biriatu-Larrau, ya construido en el País Vasco francés. Así, se ahorraba la construcción de un nuevo y costoso túnel bajo los Pirineos.

En junio, los Ayuntamientos de Caldes de Montbuí, l'Ametlla del Vallès, Llinars del Vallès y Sant Celoni, se unieron a Castellar del Vallès y Sabadell para exigir a Enagás conocer los motivos que han impulsado a realizar una obra enorme sin tener garantizada la conexión con Francia. Grupos ecologistas como Adenc o la Unió Excursionista de Sabadell (UES) observan la falta de mecanismos de protección medioambiental para una obra de tal magnitud. Los naturalistas denuncian la falta de sensibilidad de los constructores, que han traspasado ríos en época de mayor caudal, se han vertido toneladas de arena en zonas agrícolas e incluso se han destruido yacimientos arqueológicos.

Enagás argumenta que el gran tubo será útil porque facilitará gas natural a las provincias de Barcelona y Girona y también lo suministrará a las centrales eléctricas de ciclo combinado ya existentes.

¿Esa futura distribución justifica tanta destrucción del frágil entorno natural del Vallès? ¿No había un recorrido alternativo por un ramal paralelo a la AP-7? ¿Qué utilidad tendrán los 80 millones de euros enterrados a lo largo de 140 kilómetros? Si seguimos sin preservar el escaso lujo verde que tenemos, pronto pasaremos de Com el Vallès no hi ha res al tristísmo Del Vallès ja no en queda res. Si Pere Quart levantase la cabeza…

Així és com treballa ENAGAS

En aquests moments les obres del gasoducte Martorell-Figueres
estan creuant el riu Ripoll. 
Segueixen les mesures deficients per evitar que les aigües del riu
s'enfanguin de nou.